خبر ادبی

 

در آستانه سوم خرداد و در خبرگزاری فارس برگزاری می شود

نقد سه رمان نوجوان با موضوع دفاع مقدس

 نشست نقد سه رمان منتشر شده با موضوع دفاع مقدس در قالب طرح رمان نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فردا سه‌شنبه 31 اردیبهشت و با میزبانی خبرگزاری فارس برگزار می‌شود. در این نشست سه رمان «گردان‌قاطر‌چی‌ها» نوشته داوود امیریان، «باغ کیانوش» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک و «بازی‌ها و لحظه‌ها» نوشته حسن احمدی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در این جلسه علی‌الله سلیمی به عنوان مجری و کارشناس و شهرام شفیعی به عنوان منتقد به نقد و بررسی این سه رمان خواهند پرداخت. این نشست از ساعت 17 در محل خبرگزاری فارس واقع در خيابان انقلاب اسلامي، چهارراه كالج، ضلع شمال شرقي، كوچه سعيدي، پلاك 7 برگزار می‌شود. یادآوری می‌شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون و در قالب طرح رمان نوجوان بیش از 100 عنوان رمان را برای مخاطبان نوجوان خود منتشر کرده یا در دست تألیف و انتشار دارد.

 

خبر ادبی


 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دفاتر ادبیات مقاومت تصریح كردند

ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی، كشور را از ادبیات وارداتی بی‌نیاز كرد

دیدار مسئولان حوزه هنری با رهبر معظم انقلاب

 

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری به نقل از دفتر اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار دست اندركاران دفاتر ادبیات و هنر مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، ایجاد یك حركت عظیم، الهام بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین جلوگیری از به ثمر نشستن خواست برخی جریان های معاند انقلاب اسلامی در جهت انزوای مفاهیم و حقایق انقلاب اسلامی را دو ویژگی مهم و شاخص در فعالیت های حوزه هنری خواندند و تأكید كردند: این حركت پیشرو و موثر، كشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز كرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به برخی تلاش های جریان موسوم به روشنفكری برای وارونه سازی، پنهان سازی و مكتوم نگه داشتن حماسه بزرگ و با شكوه انقلاب اسلامی و مسائل مربوط به آن خاطرنشان كردند: تبیین ظرفیت عظیم معرفتی و معنوی برآمده از انقلاب اسلامی از سوی هنرمندان متعهد، رویه و سنت غلط موجود در آثار روشنفكران و اكتفا به آثار ترجمه ای را تغییر داد و به استغنای در تولیدات و ارائه محصولات بسیار با ارزش و فاخر در زمینه های گوناگون ادبی و هنری منجر شد.

ایشان همچنین با تأكید بر ضرورت تقویت بخش پژوهشی در حوزه ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی افزودند: البته این مسئله به معنای منحصر شدن در روشهای تحقیق غربی نیست، بلكه باید در عین استفاده از این روشها، ابتكارات خردمندانه و هوشمندانه ای نیز بخرج داد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت سبك «تاریخ شفاهی» در تدوین آثار ادبی بخش مقاومت و انقلاب اسلامی، مسأله ی توجه به حقوق نویسندگان و تهیه كنندگان آثار تولید شده در این عرصه را نیز یادآور شدند و افزودند: نقش تدوین كنندگان آثار در كنار راویان مطالب همچون پرداخت هنرمندانه ای است كه اثر هنری را شكل می دهد، به همین دلیل توجه به پدید آورندگان این قبیل آثار هنری، می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد.

ایشان ضرورت بررسی های تطبیقی درخصوص دفاع مقدس و سایر جنگ های معاصر و همچنین مقایسه بین انقلاب های بزرگ دنیا و انقلاب اسلامی ایران را نیز مورد تأكید قرار دادند و خاطرنشان كردند: انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب های بزرگ دنیا از عمق، قوت و كارآمدی بیشتری برخوردار است اما در عین حال بر خلاف سایر انقلاب های بزرگ آن طور كه باید به آن پرداخته نشده و لازم است در تدوین كتب تاریخی، رمان و اَمثال آن كارهای بیشتری صورت پذیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه نیز چند نكته مهم را خطاب به دست اندركاران دفاتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری یادآور شدند.

«برنامه ریزی برای انتشار آثار مكتوب خوب تولید شده در قالب سایر محصولات هنری»، «توزیع فراگیر و روشمند محصولات تولید شده»، «لزوم ترجمه آثار فاخر ادبیات مقاومت و انقلاب به زبانهای خارجی»، «وارد كردن ادبیات مقاومت و انقلاب به فضاهای دانشگاهی»، «ضرورت تجلیل از آثار با ارزش و عناصر برجسته ی فعال در حوزه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی» از نكاتی بود كه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه مورد تأكید قرار دادند.

در ابتدای این دیدار، تعدادی از اعضای دست اندركار دفتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی به طرح دیدگاههای خود پرداختند.

معرفی رمان جدید کودک


رمان«لنا روی شیروانی»نوشته: پترهِرتلينگ با ترجمه گيتا رسولی منتشر شد

 لِنا دخترك سيزده ساله همراه برادرش لارس متوجه اتفاق عجيبي شده‌اند . آن‌ها فهميده‌اند كه پدر و مادرشان مي‌خواهند از هم جدا شوند . از وقتي كه لنا اين موضوع را فهميده دنيا روي سرش خراب شده است . مخصوصاً كه پدر ومادر نمي‌خواهند با او در اين باره حرف بزنند . لنا مي‌خواهد به آن‌ها كمك كند در حالي كه خودش هم به كمك نياز مبرم دارد . لنا همراه برادرش مي‌كوشد به والدينشان كمك كنند كه نقش پدر و مادري را به درستي ايفا نمايند و در اين حين پي مي‌برند كه پدر و مادرها هم انسانند . اگر مامان و بابا منطقي رفتار مي‌كردند ، منطقي با هم صحبت مي‌كردند كه كار به اين جا نمي‌كشيد . با اين كه قول داده بودند اين تابستان را به خوبي و خوشي با آن‌ها در ويلا سپري كنند ولي باز هم دعوا كردند .

یادداشت


 حضور غیرموثر داستان‌نویسان سرشناس در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری فارس: نگاهی به حضور غیرموثر داستان‌نویسان سرشناس در نمایشگاه کتاب

داستان نویسان شناخته شده کشورمان امسال غایبان اصلی نمایشگاه کتاب تهران محسوب می شوند و آنهایی هم که اثر جدیدی با خود به نمایشگاه آورده‌اند، داستان هایشان اغلب آثار خلاقه‌ای محسوب نمی شود و اکثر این آثار به سفارش مراکز دولتی نوشته و چاپ و منتشر شده است.

برای آن گروه از علاقه‌مندان ادبیات داستانی که در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پیگیر جدیدترین آثار نویسندگان شاخص کشورمان هستند، امسال در نمایشگاه بیست و ششم اتفاق خاصی نیفتاده و اکثر ناشران در این زمینه خبرهای خوشی برای مشتریان خود ندارند.

نویسندگان بزرگ و شناخته شده کشورمان امسال در نمایشگاه کتاب تهران حضور کمرنگی دارند و آنهایی هم که اثر جدیدی با خود به نمایشگاه آورده اند، داستان هایشان اغلب آثار خلاقه ای محسوب نمی شود و اکثر این آثار به سفارش مراکز دولتی نوشته و چاپ و منتشر شده است. بنابر این، بازار داستان های جدید ایرانی در نمایشگاه امسال کم فروغ است و اکثر بازدیدکنندگان از غرفه های مختلف ترجیح می دهد به سراغ آثار ترجمه ای بروند که بسیاری از آنها هم ترجمه های جدید از آثاری است که پیش از این توسط مترجمان دیگری ترجمه و چاپ و منتشر شده است.

این که چه اتفاقی افتاده که وضعیت داستان ایرانی به این جا رسیده است، نیاز به یک تحقیق کارشناسانه دارد تا همه ابعاد این موضوع بررسی و علت کمرنگ شدن حضور نویسندگان کشورمان در عرصه داستان روشن شود. اما با یک بررسی اجمالی و نگاه کلی به وضعیت ادبیات داستانی کشورمان در سال های اخیر می توان به برخی علت های آن اشاره کرد.

یکی از علت های اصلی غیبت نویسندگان شناخته شده کشورمان در عرصه داستان های غیر سفارشی به چالش های موجود در وضعیت اقتصادی جامعه ایرانی در سال های اخیر بر می گردد که طبعاً نویسندگان هم بخشی از این جامعه بزرگ را تشکیل می دهند.

آنها اغلب ترجیح می دهند به سراغ آثار بروند که از قبل، مسئله حق التالیف آن تضمین شده باشد. به بیان دیگر ترجیح می دهند با ناشرانی کار کنند که از یک عقبه مالی تضمین شده برخوردارند. شاید برای همین است که در نمایشگاه امسال اغلب با آثار و نام های شناخته شده ای رو به رو می شویم که زینت بخش غرفه ناشران دولتی شده اند. این مسئله چند اتفاق خوشایندی برای ادبیات داستانی کشورمان محسوب نمی شود، چرا که اغلب ناشران دولتی دغدغه ای برای فروش این آثار ندارند و بیشتر این مراکز انتشاراتی که بخش کوچکی از یک مجموعه بزرگ دولتی هستند، اغلب برای بالا بردن بیلان کاری خود، نویسندگان را به خدمت می گیرند و در این راه هرچه از چهره های شناخته شده ادبیات داستانی کشورمان بهره ببرند، کلاس کارشان بالاتر می رود.

عرضه تولیدات این مراکز هم اغلب به صورت کلی است و معمولاً مدیران مراکز یاد شده فرصت تک  فروشی کتاب های تولیدی خود را ندارند. گاه کتاب های داستانی تولید شده در این پروسه یکجا به یک ارگان یا نهاد دیگر واگذار می شود تا در همایش های گوناگون و در قالب هدیه فرهنگی بین شرکت کنندگان و در مواردی هم بین کارمندان و کارکنان آن ارگان یا نهاد توزیع شود.

اولین نتیجه این شکل از تولید و توزیع کتاب آن است که این آثار به دست مخاطبان اصلی و واقعی آن نمی رسد و ممکن است کسانی که این کتاب ها را در قالب هدیه فرهنگی دریافت می کنند، در گوشه ای از کتابخانه شخصی خود قرار دهند و چون کتاب های مورد علاقه آنها محسوب نمی شوند، هرگز به سراغ آنها نروند و این مسئله غم انگیزترین سرنوشت یک کتاب داستانی است.

این مسئله که اکنون به بهانه حضور کم رنگ نویسندگان شناخته شده در بخش داستان های جدید و غیر سفارشی در نمایشگاه کتاب بیست و ششم مطرح می شود، درد این ایام ده روزه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست، درد داستان ایرانی در سال های اخیر است که در ایام نمایشگاه کتاب تهران بیشتر به چشم می آید و در بقیه ایام سال همچنان ادامه دارد.


عرضه تولیدات این مراکز هم اغلب به صورت کلی است و معمولاً مدیران مراکز یاد شده فرصت تک  فروشی کتاب های تولیدی خود را ندارند. گاه کتاب های داستانی تولید شده در این پروسه یکجا به یک ارگان یا نهاد دیگر واگذار می شود تا در همایش های گوناگون و در قالب هدیه فرهنگی بین شرکت کنندگان و در مواردی هم بین کارمندان و کارکنان آن ارگان یا نهاد توزیع شود.

اولین نتیجه این شکل از تولید و توزیع کتاب آن است که این آثار به دست مخاطبان اصلی و واقعی آن نمی رسد و ممکن است کسانی که این کتاب ها را در قالب هدیه فرهنگی دریافت می کنند، در گوشه ای از کتابخانه شخصی خود قرار دهند و چون کتاب های مورد علاقه آنها محسوب نمی شوند، هرگز به سراغ آنها نروند و این مسئله غم انگیزترین سرنوشت یک کتاب داستانی است.

یادداشت


ورود ارز آزاد به محاسبات خرید و فروش کتاب های خارجی

خبرگزاری فارس- علی الله سلیمی: در اولین روز برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، بی نظمی و ناهنگی در بخش های مختلف از جمله غرفه های ناشران خارجی حاکم بود و تحقق نیافتن اعلام قبلی مسئولان مبنی بر خرید با ارز مبادله و فروش با ارز آزاد تا پایان این روز از وقایع اصلی این روز بود.

خبرگزاری فارس: ورود ارز آزاد به محاسبات خرید و فروش کتاب های خارجی

ادامه نوشته

خبر فرهنگی


درهای بیست و ششمین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران به روی علاقه مندان گشوده شد

یادمان


تصویر مرحوم امیرحسین فردی در کنار رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در پیامی به شرح ذیل درگذشت مرحوم امیرحسین فردی را تسلیت گفتند:

بسم الله الرحمن الرحیم

  درگذشت تأسف‌بار هنرمند و نویسنده متعهّد و مجاهد آقای امیرحسین فردی رحمة‌الله علیه را به همه اصحاب ادبیات و هنر انقلاب و به خانواده و بازماندگان و یاران همراه ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این هنرمند مؤمن و سخت‌کوش از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های ادبی دوران انقلاب و از بنیان‌گذاران هسته‌های جوانان هنرمند انقلابی و در شمار برجستگانی بود که نهال پرطراوت هنر انقلاب را در برابر دشمنان عنود و همراهان سست‌عنصر، با انگیزه و ایمان راسخ خویش پاسداری کردند و به شکوفایی و باروری امروز رساندند. رحمت خدا بر او و بر تلاش صادقانه‌اش.

سیدعلی خامنه‌ای 7 اردیبهشت 1392


تسلیت


امیرحسین فردی، داستان نویس در گذشت

امیرحسین فردی که بود

امیرحسین فردی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، نویسنده برجسته انقلاب اسلامی و روزنامه‌نگار باسابقه، عصر پنج‌شنبه  5 اردیبهشت بر اثر عارضه تنفسی در ۶۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

امیرحسین فردی در سال ۱۳۲۸ هجری خورشیدی در روستای قره‌تپه اردبیل به دنیا آمد.

دوران کودکی و نوجوانی وی در هوای تازه دامنه‌های سرسبز سبلان سپری شد؛ سال‌های طلایی‌ای که تا آخر عمر برایش یادآور روزهای باشکوه زندگی در دل طبیعت بود.

وقتی امیرحسین قدم به پایتخت گذاشت، با هوای تازه‌ دیگری هم آشنا شد که تا امروز که جان به جان‌آفرین تسلیم کرد، با زندگی او گره خورد. آن هوای تازه، مقوله‌ای به نام «ادبیات» بود. حضور فعال در عرصه‌های نوشتاری و اجرایی حوزه ادبیات؛ به ویژه حضور بسیار مؤثر در ادبیات داستانی از او چهره‌ای توانمند، سختکوش و مقاوم نشان داد.

عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی(حوزه هنری)، سردبیری و مدیرمسئولی مجله کیهان بچه‌ها(به مدت ۲۸ سال)، تأسیس و مدیرمسئولی مجله کیهان علمی، عضویت در انجمن قلم ایران، عضویت در شورای داستان‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی سازمان بسیج مستضعفین و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سوابق اجرایی مرحوم امیرحسین فردی است.

به گزارش فارس، چندین بار داوری کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقات ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران و جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر این هنرمند متعهد و انقلابی است.

مرحوم فردی از دوستان صمیمی شهید حبیب غنی‌پور بود که پس از شهادت آن نویسنده هنرمند، جزو مؤسسان و برگزارکنندگان کتاب سال شهید غنی‌پور بود؛ جایزه‌ای که از اعتبار بالا و والایی در حوزه ادبیات برخوردار است.

از میان آثار مرحوم فردی، می‌توان به اسماعیل، آشیانه در مه، سیاه‌چمن، گرگ‌سالی، یک دنیا پروانه و کوچک جنگلی اشاره کرد.

رمان اسماعیل که در سال ۸۶ منتشر شد، به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

فردی که از نویسندگان دغدغه‌مند انقلابی بود، از مؤسسان کتابخانه مسجد جوادالائمه علیه‌السلام در سال ۱۳۵۳ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد بود. اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) پس از انقلاب به حوزه‌ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیه این نهاد مؤثر بودند.

آیین تشییع مرحوم امیرحسین فردی، ساعت 10صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه از مقابل حوزه هنری برگزار می‌شود.

مصاحبه


مطالبات اهالی فرهنگ از دولت یازدهم/سلیمی:

رئیس دولت یازدهم سکان وزارت ارشاد را به اهالی فرهنگ بسپارد


خبرگزاری تسنیم: علی الله سلیمی گفت: انتظار این است که افرادی در رأس امور فرهنگی قرار گیرند که از قبل راجع به مسائل این حوزه توجیه شده باشند؛ این‌طور نباشد که یک نویسنده یا شاعر ساعت‌ها وقت بگذارد تا حرفش را به مسئول مربوطه بفهماند.

علی الله سلیمی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به عدم برنامه‌ریزی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در مقوله فرهنگ گفت: متأسفانه در معاهدات سیاسی کشور ما مقوله فرهنگ چندان قابل توجه نیست و به آن پرداخته نمی‌شود. این رویه یک واقعیت است که البته نباید این چنین باشد. در هیچ‌یک از دوره‌های قبلی ما شاهد نبودیم که یک کاندید ریاست جمهوری برنامه‌های فرهنگی‌اش را به رخ بکشد واتفاقاً این موضوع هم بتواند در سرنوشت کاندید‌ها تأثیر بگذارد. در کشور ما با توجه به شرایط موجود، مسائل دیگر مثل معیشت بیشتر قابل توجه‌اند. اگر کاندیدا‌ها از این موضوع حرفی نمی‌زنند، طبیعی است چون برای مردم هم دغدغه نیست؛ در ظاهر امر موضوعات دیگری دغدغه مردم و کاندیدا هستند که ترجیح داده می‌شود از آن‌ها حرف بزنند.

وی در خصوص انتظارات اهالی فرهنگ از برنده انتخابات گفت: انتظاری که باید از رئیس جمهور بعدی داشته باشیم این است که به دغدغه‌های این قشر بپردازد. توقع ما این است که حداقل در بخش وزارت ارشاد کسی متولی این کار شود که خودش فرهنگی باشد؛ به عبارت دیگر یک سیاست‌مدار در معنای عرفی خودش، در رأس فرهنگ کشور قرار نگیرد. انتظار ما از رئیس جمهور آینده این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از میان شخصیت‌های فرهنگی انتخاب کتد و فردی باشد که با مفاهیم فرهنگ و ادبیات آشنایی کافی داشته باشد.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه هرچند نمی‌شود انتظار داشت که وقتی  کسی وزیر فرهنگ می‌شود، بر همه جنبه‌های فرهنگی احاطه داشته باشد، ادامه داد: حوزه فرهنگ حوزه گسترده‌ای است که زیرشاخه‌های مختلفی مانند سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و... را به همراه دارد. طبیعی است که یک نفر نمی‌تواند به همه این حوزه‌ها اشراف داشته باشد. به هر حال انتظار این است که چینش نیرو‌ها، معاونت‌هاو و مدیران به‌گونه‌ای باشد که این امر در آنها لحاظ شود.

وی تصریح کرد: کسی که در حوزه موسیقی هدف‌مند است در همان حوزه به فعالیت بپردازد یا در بخش کتاب و ادبیات واقعاً کسی بیاید که جنس بازار نشر، جنس کتاب برایش مفاهیمی آشنا باشند. این‌طور نباشد که قبلاً در حوزه مدیریتی کاملاً متضاد با ادبیات فعالیت داشته و اکنون بنا به دلایلی مختلف بیاید و سکان فرهنگی کشور را در  دست بگیرد. به نظر من افرادی که برای این پست‌ها انتخاب می‌شوند، باید از این حوزه‌ها شناخت کافی داشته باشند.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که شما انتظار چه تحولی در بخش فرهنگ را دارید، گفت: زمانی که صحبت از رئیس جمهور می‌شود یعنی کسی که مسئولیت مدیریت اجرایی را برعهده دارد یا سیاست‌مدای که کار اجرایی انجام می‌دهد. انتظار ما از رئیس جمهور فردی است که در رأس قدرت اجرایی کشور قرار می‌گیرد. انتظار این است که افرادی در رأس امور قرار گیرند که از قبل راجع به مسائل ادبی کشور توجیه شده باشند. این‌طور نباشد که یک نویسنده یا شاعر ساعت‌ها وقت بگذارد تا حرفش را به مسئول مربوطه بفهماند.

وی ادامه داد: کسی که توجیه شده باشد و مشکلات نشر و ممیزی‌ها را بداند، دیگر لازم نیست نویسنده  و شاعر عریضه بنویسند و بررسی کند، چون مشکلات را می‌داند، سریع‌تر برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند. متأسفانه در دوره‌های قبل چنین بوده که برخی از مدیران وقتی در یک سمتی قرار می‌گرفتند باید افرادی دیگر می‌آمدند و آنها را توجیه می‌کردند که مثلاً ادبیات ما الآن کجا ایستاده و الآن شاعران و نویسندگان ما چه وضعیتی دارند؟ که این امر حل مشکلات را با وقفه ایجاد می‌کرد.